فصد و حجامت در طب سنتی

شرح موضوعات و مباحث فصد و حجامت

فصد و حجامت در طب سنتی

شرح موضوعات و مباحث فصد و حجامت

فصد را در سه مورد بهیچ وجه نمی توان انجام داد:

فصد را در سه مورد بهیچ وجه نمی توان انجام داد:

1-آنکه بهنگام فصد بیمار در حال تب باشد و اخلاط در حرکت باشد که شوریده و با فصد حرکت آن بیشتر و در نتیجه ضررهای آن زیادتر می گردد.

2- آکمی رطوبت،  سبب قوت صفرا می شود که با فصد آن مقدار رطوبت از بین رفته صفرا قوی تر می گردد.

مقدار خون که مایه قوت است با فصد کاملاً خارج شود و نیرو تحلیل رود.

تب یا از غیر عفونت است و یا ازعفونت که آن نیز بر دو نوع  است یا سبب زردی و فرورفتگی صورت می گردد که فصد نباید کرد یا سبب قوام و رنگی سرخ است و نبض هم بزرگ و صورت بیمار عادی است که در این صورت فصد جایز میباشد.

اما سبب بازداشتن لرزش به دو دلیل است یکی به خاطر سرما که خلطی خام و بلغمی می باشد و خون در بدن نیاز است که با سرما مقابله کند و دوم به خاطر صفرا است که خون در بدن سرد کمتر تولید می شود و در نتیجه به خون داخل خودش نیازمند است.

دلیل فصد نکردن در شهرهای سرد به خاطر این است که خون باید در بدن باقی باشد تا اندام ها گرم نگهداشته شود.

دلیل گرما برای آن است که حمام اخلاط را می گذارد و منافذ و مجاری را باز می کند و به خاطر بازشدن آن ها عرق، بسیار می شود وبدن تحلیل می رود و فصد خطا است ولی اگر فصل زمستان باشد قبل از فصد داخل گرما رفته و قبل از آنکه عرق کنند فصد نیکو است.

علت منع فصد در پیری به خاطر آن است که در پیری خون کمتر تولید می.شود و رطوبت جدید بیشتر تولید می گردد و به همین خاطر فصد زیان دارد.

در مردم لاغر به خاطر اینکه حرارتشان بیشتر گرم و صفراوی است  با غلبه صفرا خون را با احتیاط باید خارج کرد. در مردم خیلی چاق به خاطر اینکه مزاجشان به سردی گرایش دارد و رطوبت زیاد است وهمچنین سفیدی پوست و در کسانی که حساسیت و ضعف زیاد معده دارند  فصد در این حالت ها سبب غش می گردد.

علامت حساسیت معده ناراحتی در هنگام خوردن تندی ها است و علامت ضعف دهانه معده اشتهای کم و درد می باشد. علامت صفرا در معده تلخی دهان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد