فصد و حجامت در طب سنتی

شرح موضوعات و مباحث فصد و حجامت

فصد و حجامت در طب سنتی

شرح موضوعات و مباحث فصد و حجامت

عوارض رگ‌زدن:

عوارض رگ‌زدن:

الف: خشکی زبان که برای برطرف کردن آن باید از (ماء الشعیر بدون الکل) و آب شکر استفاده کرد.

ب:‌جذب مواد نامطلوب و این هنگامی اتفاق می‌افتد که شخص پس از پرخوری مبادرت به رگ زدن کند، در اینجا برای جبران خون نامطلوب از دست رفته جذب بدن وی می‌شوند.

ج:‌بیهوشی بخصوص در کسانی که سابقه‌ی رگ زدن نداشته و این عمل به صورت ناگهانی در ‌آن‌ها انجام می‌گیرد.

د: مرگ در افراد مسن و یا در کسانی که خون آن‌ها زیاد نیست و به علت اشتباه طبیب خونروی از آن ها صورت می‌گیرد.

باید دانست نقاطی از بدن که دچار تورم هستند پر خون می‌شوند زیرا محل متورم باعث جذب خون به سوی خود می‌شود.

نکاتی را که باید هنگام رگ زدن رعایت کرد:

الف: رگ زدن را می‌توان از ورید تا شریان انجام داد.

ب: خونروی اندک در دفعات متوالی، بهتر از خونروی زیاد در یک دفعه است.

ج: شخصی که از وی خون گرفته می‌شود باید در حالت دراز کش باشد تا دچار غش (Coma) نشود.[1]


بیماری‌های شایع مراکز درمانی طب اسلامی

عرق النساء « درد کمر»            Low Back Pain

ـ تعریف:

بیماری یا آسیبی که بصورت حاد یا مزمن در ناحیه کمری‌ـ خاصره‌ای (L.S) با دردی که ممکنست از لگن تا پا کشیده شود.

ـ علت:

علل حاد آن بیشتر در جوان‌های 40 تا 30 ساله اکثراً بدون انتشار می‌باشد و بیشتر با انقباض عضلات متصل کننده‌ی خارهای مهره‌ای (پشت و کمر) همراه است که با سرفه شدیدتر می‌شود.

تغییر ترکیب مایع مفصلی و خشکی لیگامان‌ها که قابل تطبیق با سودا و صفرای افزایش یافته در مزاج است یکی از علل مهم این بیماری ‌است. بلغم یا افزایش رطوبت نیز یکی از عارضه‌های دیسک است.

از نظر ساختمانی، تغییر شکل بصورت مهره‌ی کمری اضافی و اسپینا بیفیدا می‌باشد که با شکاف کانال نخاعی همراه است. آسیب مهره‌ای بصورت اسپوندیلوزیس، جلو کشیدن جسم مهره همراه با اختلال اینترآرتیکولر بین مفصلی و خارها و شکستن عناصر خلفی، ممکن است باشد. در اسپوندیلولیستزیس مهره و خار مهره‌ای کاملاً‌به جلو کشیده می‌شوند.

اختلال مادرزادی فاست متصل کننده‌ی زائده‌ی مهره‌ها یا در اثر دیسک یا ایسکمی همراه با طولانی شدن و در بیماری‌های استئومالاسی (نرمی استخوان)، بیماری پازت، آکوندروپلازی و استئوژنز سبب دردهای کمر می‌شود.

اختلالات عملی بدون ضایعه تشریحی مشخص در قوز کردن (اسکولیوز)، انقباضات ران و زانو در حالت خم شدن، بلند قدی نامتقارن اندامها، کار کردن در بلندیها و حاملگی ممکن است سبب این بیماری شود. عفونت‌ها و التهابات در تب مالت، بیماری‌های چرکی (پیوژنیک)، سل، اسپوندیلیت، میوزیت، فیبروز و آرتربت که التهاب عضله و مفاصل را در بر دارند و بالاخره فیبروز، با همان مکانیسم غلبه صفرا و بالاخره سودا، بیماری را تشدید می‌کند.

بیماری‌های متابولیک یا منشاء تغذیه یا محیطی یا غددی و عضوی مثل استئوپروز(پوکی استخوان)، استئودیسترونی کلیوی و هیپرپاراتیروئیدیسم، پاژه و استئوآرتروپاتی ریوی می‌تواند سبب دردهای گوناگون از جمله کمر درد شوند.

اما سیاتیک بعنوان یک مجموعه‌ی علامت (سندروم) با درد شعاعی بواسطه‌ی فشار عصب محیطی در اثر عللی مثل دیسک، تومور (هر عدد یا سده یا مرت السوداء و مرت الصفراء)‌، هماتوم و یا آبسه می‌تواند از علل این بیماری باشد.

موارد نادرتر بیماری‌های دژنراتیو ذکر شده‌اند که در گزارشات پاراکلینیک بصورت تنگی کانال، استئوآرتریت دیسک و سیفوزنسبی و بیماری‌های نئوپلازیک مثل: هیلوم مولتیپل، تومور ژآنت سل (سلول بزرگ)، گرانولوم ائوزینوفیلی و متاستاز استخوانی و بالاخره نوروپاتی دیابتی، الکل، مسمومیت با سرب، آرسنیک، سیفلیس، هرپس(تبخال)، بیماریهای کلاژن و اسکولر هستند.



1 در فصد اندام تحتانی، باید بیمار ابتدا ایستاده و بر پای مبتلا تکیه کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد