فصد و حجامت در طب سنتی

شرح موضوعات و مباحث فصد و حجامت

فصد و حجامت در طب سنتی

شرح موضوعات و مباحث فصد و حجامت

معاینات بالینی:

ـ معاینات بالینی:

وضعیت حرکت و ترس از تغییر، علائم پوستی و تومورهای زیرجلد، از بین رفتن لوردوز کمری با اسپاسم، یافته اختصاصی شایع در ضعف جدار قدامی شکم می‌باشد. در لمس L4 و L5 سطح واقعی اجسام مهره‌ای را به بالا پیگیری می‌کنیم و زائد خاری کوچکتر درد به ساق و کمر تیر می‌کشد و وجود فضای خالی بین ساکروم یا کمری دلیل اسپینابیفید است. یک فرو رفتگی پله مانند بعلت جلو رفتن مهره (اسپوندیلولیستزیس) اغلب در L5 یا S1 است.

در سنین نوجوانی که عناصر خلفی ستون فقرات نقص دارند (اسپوندیلوزیس) گاهی با درد تیر کشنده یا هرنی دیسکال است. لمس استخوان دنبالچه از طریق رکتال امکان‌پذیر است. تروکانترها، برجستگی ایسکیوم و نمای قدامی اجسام مهره‌ها از خلف و فشار از جلوی شکم در سطح قابل L4- L3 لمس قابل لمس ( در دو شاخه شدن آئورت ) هستند. برجسته‌ترین محل اتصال S1- L5  قسمت نمای فدامی ستون فقرات با افزودن فشار به خط وسط قابل لمس می‌شود. بیشتری محل دیسک، نقطه‌ای است که هسته مرکزی و غلاف فیبروی آن بیشترین فشار را تحمل می‌کند و حرکت بیشتری دارد. لیگامان بین خاری کوتاه و محکم است چنانچه لیگامان‌های فوق خاری یا بین خاری پاره شوند، آن ناحیه دردناک و حساس بوده و ممکن است یک فضای خالی بین زوائد خاری قابل لمس باشد. اسپاسم عضلات پاراسپینال یک یا دو طرفه سبب لوردوز یا خمیدگی می‌شود گاهی یک لیپوم یا اسپینابیفیدا روی طناب نخاعی فشار می‌آورد. در زیر کرت ایلیاک نیز نروما یا ندولهای چربی یا فیبری احساس درد می‌کند. خار خلفی ایلیاک محل چسبندگی لیگامان‌های ساکروتوبرو اسپینوس می‌باشند.

برای لمس عصب سیاتیک، بیمار باید رانش را خم کند و نقطه وسط توبروزیته ایسکیوم و تروکانتر بزرگ را باید لمس کرد. معمولاً با فشار، عصب بوضوح قابل لمس است و اثر یک فتق دیسک یا یک ضایعه فضاگیر بر روی ریشه‌های مربوطه موجب حساسیت عصب بهنگام لمس می‌شود.

اما همانطور که در آمار موجود است اکثر علائم بیماران مبتلا به سیاتالژی بر مبنای غلبه مزاج‌ها بیشتر با مزاج سودائی و سپس خون و صفرا و بندرت بلغم ممکن است مراجعه نمایند. برخی از حالات ترکیبی از مزاج‌ها هستند.

عموماً علائم شامل: ریزش مو، سردی اندام، واریس یا خونریزهای زیرجلدی با غلبه سودای اندام تحتاتی، حساسیت و خیالات زیاد، سبکی سر، گاهی سوزش ادرار، سرفه خشک و بالاخره علایم کبودی رنگ، وسواس، مالیخولیا، سرطان، جذام، سکته و فلج کامل می‌باشد که با درمان علت، آنرا عموماً می‌توان درمان کرد.

از نظر موضعی گاهی شدت بیماری بحدی است که کشیدن ملحفه از روی پای بیمار، درد شدیدی برای او ایجاد می‌کند و دهها روز کار بیمار را کاملاً‌ مختل می‌کند. رادیوگرافی مایل مهره‌های کمری و معاینات عصبی، اطلاعات منطقه‌ مبتلا را نشان می‌دهد.

مهمترین علائم هر نیاسیون هسته‌ی ژلاتینوز خلفی و بیرون زدن آن از ناحیه خلفی لترال، در اثر دژنره شدن یا پارگی غلاف فیبروی دیسک است که در سن جوانی اتفاق می‌افتد. در سنین پیری اشکالی از آرتروز و استئوفیت و تغییر شکل ستون فقرات دیده می‌شود.

درد عضلات هامسترینگ، فقط ناحیه خلف ران، را می‌گیرد ولی درد سیاتیک که با بالا بردن تمام پا تا 80 درجه و خم کردن پا بصورت دورسی فلکسیون است که محل‌های مختلف عصب درگیر مشخص می‌شود.

در حال حاضر، بجای میلوگرافی از MRI ، جهت تشخیص پاراکلینیکی استفاده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد