فصد (رگ زدن) چه فوایدی دارد؟
طبّ الأئمّة عن محمّد بن مُسکان الحلبیّ :
قال أبو عَبدِ اللّه علیهالسلام لِرَجُلٍ مِن أولِیائِهِ وقَد سَأَلَهُ الرَّجُلُ ، فَقالَ : یَابنَ رَسولِ اللّهِ ، إنَّ لی بِنتاً وأنَا أرِقُّ لَها واُشفِقُ عَلَیها ، وإنَّها تَفزَعُ کَثیراً لَیلاً ونَهاراً ، فَإِن رَأَیتَ أن تَدعُوَ اللّهَ لَها بِالعافِیَةِ .
قالَ : فَدَعا لَها ، ثُمَّ قالَ : مُرها بِالفَصدِ ؛ فَإِنَّها تَنتَفِعُ بِذلِکَ .
طبّ الأئمّة علیهمالسلام
- به نقل از محمّد بن مسکان حلبى: امام صادق علیهالسلام ، در پاسخ یکى از دوستدارانش که گفته بود: اى پسر پیامبر خدا! من دخترى دارم و پیوسته ، نگران و بیدارْ خواب اویم و او ، شب و روز ، در بسیارى از اوقات ، آشفتهخاطر است. اگر مصلحت مىدانى ، براى او از خداوند ، عافیت مسئلت فرما ، براى آن دختر ، دعا کرد و سپس فرمود: «به او بگو رگزنى کند؛ چرا که از این کار ، سود خواهد برد».
مکارم الأخلاق عن محسن الوشّاء :
شَکَوتُ إلى أبی عَبدِ اللّهِ علیهالسلام وَجَعَ الکَبِدِ ، فَدَعا بِالفاصِدِ فَفَصَدَنی مِن قَدَمی ، وقالَ : اِشرَبُوا الکاشِمَ لِوَجَعِ الخاصِرَةِ .
مکارم الأخلاق
- به نقل از محسن وشّاء: نزد امام صادق علیهالسلام از دردِ کبد ، اظهار ناراحتى کردم . امام علیهالسلام ، رگزنى را خواست و او پاى مرا رگ زد . همچنین فرمود : «براى درد پهلو ، آبِ زیره کوهى بنوشید» .
مکارم الأخلاق :
شَکا بَعضُهُم إلى أبِی الحَسَنِ علیهالسلام کَثرَةَ ما یُصیبُهُ مِنَ الجَرَبِ ، فَقالَ : إنَّ الجَرَبَ مِن بُخارِ الکَبِدِ ؛ فَاذهَب وَافتَصِد مِن قَدَمِکَ الیُمنى ، وَالزَم أخذَ دِرهَمَینِ مِن دُهنِ اللَّوزِ الحُلوِ عَلى ماءِ الکَشکِ ، وَاتَّقِ الحیتانَ وَالخَلَّ .
فَفَعَلَ فَبَرِئَ بِإِذنِ اللّهِ تَعالى .
مکارم الأخلاق :
کسى نزد امام کاظم علیهالسلام ، از فراوانى گَرىاى که بدان مبتلا بود ، اظهار ناراحتى کرد . فرمود : «گَرى ، از بخارِ جگر است . برو و پاى راست خود را رگ بزن و بر استفاده کردن از دو درهم روغن بادام شیرین ، همراه با آب کشک جو ، ملازمت کن و از [خوردن] ماهى و سرکه نیز حذر کن» .
آن مرد ، این کار را انجام داد و به اذن خداوند عز و جل ، بهبود یافت .
الإمام الرضا علیهالسلام :
مَن أرادَ ألاّ تُحرِقَهُ السَّوداءُ ، فَعَلَیهِ بِالقَیءِ ، وفَصدِ العُروقِ ، وَالإِطلاءِ بِالنّورَةِ .
امام رضا علیهالسلام :
هر کس مىخواهد سودا او را نسوزاند ، بر او باد قى کردن ، رگ زدن و نوره کشیدن .
باب اول: در فضیلت و برتری فصد
هر زمان همه خلط ها زیاد گردد بوسیله فصد از هر خلطی مقداری کم می!شود زیرا مرکب همه خلطها خون است بدین جهت گفته اند (فصد استفراغ کلی است). هرگاه همه اخلاط در بدن زیاد گردد هیچ استفراغی بهتر از فصد نیست و بهترین فضیلت است. رگ را گشوده، رنگ خون و قوت بیرون جستن و قوام او را می نگرند تا حالات را می شناسند.